Tips voor (startende) zzp’ers!

Tips voor (startende) zzp’ers!

de Startversneller

startversneller zzp ondernemersWist je dat je via de Startversneller van de Provincie Gelderland financiële ondersteuning kan krijgen bij de groei van je ondernemerschap?
Kijk op www.destartversneller.nl voor meer informatie.

Groeilab van Tamara Ranty en Roel Westra en
Grip op je Bedrijf van Richard Buitink
zijn bedrijven die je kunnen helpen om je succes als ondernemer te vergroten met hulp van de Provincie. 


Vakman-Ondernemer BBL 1-jarige opleiding

Opleiding ondernemer-vakman BBL
Opleiding ondernemer-vakman BBL

Tijdens deze 1-jarige opleiding maak je kennis met verschillende onderwerpen.

Eigen onderneming, duurzaamheid, personeel & organisatie, competenties, presenteren, netwerken, portfolio, plannen en organiseren, managen, klantgerichtheid, organiseren van evenementen, promotie, social media.

Naast de algemene vakken Nederlands, Engels, Rekenen en Loopbaan Burgerschap krijg je les in Marketing, Bedrijfseconomie, Bedrijfsadministratie, Recht en Management.
Je kunt deze opleiding verbreden of verdiepen met de volgende keuzedelen: E-commerce, digitale vaardigheden of doorstroming naar HBO.


Tip over inzicht in je ondernemerschap

Ingrid Bennink – Bedrijfsanalyse en -advies

Jouw bedrijf is het middel voor succes en begint bij jou!
Met je inschrijving bij de KvK ben je belastingtechnisch gezien ondernemer. Je hebt een bedrijf op je naam staan en je wilt dat dat bedrijf succesvol wordt (en blijft). Maar hoe doe je dat? En wat is een bedrijf nu werkelijk? Jouw bedrijf is alleen maar het middel waarmee jij jouw verlangens en ambities op zakelijk én op persoonlijk vlak kunt realiseren. Jouw bedrijf is de ‘auto’ die jou naar ‘succesvol ondernemerschap’ brengt. En net zoals een auto aan allerlei voorwaarden moet voldoen om jou veilig van A naar B te brengen, geldt dat ook voor jouw bedrijf. Maar welke voorwaarden zijn dat dan? Een van de meest belangrijke is inzicht in het bestaansrecht van je bedrijf. Bestaansrecht gaat over de toegevoegde waarde die je levert en of de kans op succes daarmee reëel is. En beide beginnen bij jou als persoon, als individu!

Om te weten waar en waarmee jij als ondernemer het verschil kan maken, kun je onderstaande vragen beantwoorden. Ze helpen je om inzicht te krijgen in jouw ondernemerschap en datgene wat jou bijzonder maakt.

5 Cruciale ondernemersvragen
1. Waarom ben je ondernemer geworden?
2. Wat kun je? (Kwaliteiten)
3. Wat wil je? (Verlangens, ambitie, passie)
4. Hoe ziet jouw dienst er precies uit? Wat lever je?
5. Wie wil je helpen en welk probleem los je op?

Ingrid Bennink, Bedrijfsanalyse en -advies

 


Tip over financiering

Richard Buitink – Grip op je Bedrijf

Hoe haalbaar is jouw plan?
Zoek jij financiering voor jouw bedrijf of project? Een goede voorbereiding, waarin je alle kansen en risico’s in kaart brengt, is de eerste stap.

Hoe beoordeelt een financier jouw financieringsaanvraag?

Bij de beoordeling van een financieringsaanvraag van een (startende) ondernemer kijkt een financier in eerste instantie naar jouw ambities en de (financiële) onderbouwing hiervan. Het is de bedoeling dat de aanvrager de financier een goed beeld geeft van zijn of haar plannen. 

Beoordelingspunten financier;

#1 Wat voor type ondernemer ben jij?
Jouw ondernemerskwaliteiten zijn voor een groot deel bepalend voor je succes. Daarom kijkt een financier naar wie jij bent als persoon en hoeveel ervaring je hebt in de branche waarin je een bedrijf wilt starten.
Wat een adviseur ook graag wil weten, is hoe jij omgaat met zaken waarvan je zelf minder verstand hebt. Denk aan het bewust uitbesteden van de bedrijfsadministratie of het laten maken van een zakelijke website.

#2 Om wat voor onderneming gaat het?
Wat zijn de sterke en minder sterke kanten van de onderneming waarvoor je financiering aanvraagt? Ga eens sparren om te kijken hoe onderscheidend je producten en diensten zijn. 

#3 Hoe concreet is het financieel plan?
Een goede prognose in het financiële hoofdstuk van je ondernemingsplan is essentieel voor het goedkeuren van een financieringsaanvraag. De financier kijkt ook naar jouw financiële buffers, waarmee je eventuele tegenslagen zou kunnen opvangen.

#4 Wat is een passende financieringsoplossing?
Het komt veel voor dat verschillende financieringsvormen gecombineerd worden, bijvoorbeeld een krediet met staatsgarantie of financiering via private investeerders.

Ga in gesprek met een adviseur.
Iedere financieringsvorm heeft zowel voor- als nadelen. Door de financiering zo goed mogelijk af te stemmen op jouw bedrijf en persoonlijke situatie, kan het maximale uit de voordelen worden gehaald en de nadelen zoveel mogelijk beperkt. 
Ik, Richard Buitink van Grip op je Bedrijf en lid van ZZP Zutphen ga graag met je op zoek naar de juiste financieringsoplossing. Ik help je graag verder, het eerste gesprek is kosteloos.

Gratis PDF: ondernemingsplan in 10 stappen.
Vind je het lastig om jouw ondernemersplannen goed op papier te krijgen? In deze gratis whitepaper (PDF) van www.ikgastarten.nl wordt in 10 stappen uitgelegd hoe je een goed bedrijfsplan maakt.
Zo ga je goed voorbereid van start met je bedrijf.

Richard Buitink, Grip op je Bedrijf

 


Tip over administratie software en verkoop

Sharon Kuipers – Toffel Interieuradvies

www.jortt.nl voor administratie. Een handige site waar je alles op bij kunt houden. Je kunt banktransacties importeren (zakelijke rekening) en koppelen aan boekingen. Jortt houdt je BTW bij en vult zoveel mogelijk automatisch in. Ook de helpdesk is echt een aanrader, ze zijn daar heel behulpzaam.

Verder heeft Sharon nog een tip over het het voeren van je marketing / verkoop; 
Prijs jezelf alleen aan als je écht kunt helpen en overdrijf niet.

Sharon Kuipers, Toffel Interieuradvies

 

 


Tip over marketing

Jasmijn Minnema – Minnemaakt – Grafisch ontwerper Zutphen

Laat een goed logo ontwerpen. 🙂
Op deze manier wordt je onderneming zichtbaar.
Combineer dit logo met een duidelijke huisstijl en website en de basis is gelegd voor de uitstraling van je bedrijf.
Alle verdere marketing uitingen zoals bijvoorbeeld advertenties, brochures en/of (digitale) magazines zullen herkenbaar zijn voor (toekomstige)klanten.

Jasmijn Minnema, Minnemaakt